Головна » Статті » Досвід педагогів |
Тема: І.Франко. Казка «Фарбований Лис». Образ Лиса, риси його характеру. Мета:визначити тему та ідею казки,дати поняття про головні та другорядні персонажі; сприяти розвитку навичок виразного читання казки, характеристики її героїв; артистичним здібностям учнів; сприяти вихованню усвідомлення позитивного ставлення до доброго й красивого в житті й негативне до зла. Тип уроку: формування і вдосконалення вмінь та навичок, урок-інсценівка. Епіграф уроку:Слова ласкаві, а думки лукаві. Обладнання: ноутбуки, проектор, медіа дошка. Теорія літератури: літературна казка, інтонація читання. Хід уроку І.Вступна частина 1.Організаційний момент «Привітання» 2. Актуалізація опорних знань 1) Слово вчителя.(під супровід музики) Казка-це наша люба приятелька, яка приходить до нас у дитинстві і не полишає уже дорослих. Вона супроводжує людину з найдавніших , найсивіших часів до нинішніх. Завдяки їй розвивається наша фантазія, зростає інтерес до книжки. Вона розважає, допомагає пізнати світ, кличе у мандри, велить бути сміливими й мудрими,вчить робити добро і зневажати зло. 2) Експрес-опитування - Хто виступає героями казки? - Яка казка вважається літературною? - Чим відрізняється літературна від народної казки?
3.Мотивація навчальної діяльності Зараз ми з вами потрапимо в чарівний світ казки, але для того щоб нам було на уроці цікаво, ми з вами повинні добре виконати всі завдання:визначимо тему та ідею казки, будемо вчитися розрізняти головних і другорядних персонажів, виразно інсценувати улюблені уривки казки із дотриманням інтонації — розповідної, питальної, спонукальної, окличної, пояснювальної, яка б відбивала стан героя, авторське ставлення до нього, дамо характеристику головному герою, визначимо риси його характеру, розкриємо ваші артистичні здібності. І в кінці уроку ми повинні з вами відповісти на питання : Чого вчить нас цей твір? Проти яких людських вад спрямована ця казка? ІІ. Основна частина 1.Повідомлення теми уроку А щоб дізнатися сторінками якої казки ми продовжимо подорожувати, ви повинні розгадати головоломку. Гра «Головоломка» Рухаючись по нитці з права на ліво розгадайте назву казки. - А хто її написав? - Хто такий І.Франко? (видатний український письменник) Розгадайте тему та ідею казки «Фарбований Лис». Гра «Уважне око» Збери «намисто» зі складів і розгадай тему казки.
Тема — зображення історії хитрого Лиса, який постраждав через свій обман. Робота з деформованим закодованим реченням Ідея казки: За нумерацією слів розшифруйте речення.
Ідея — засудження корисливості( який робить заради власної вигоди, прагне до наживи),зарозумілості( який поводить себе пихато, гордовито, занадто самовпевнено, вважаючи себе вищим і кращим за інших), нечесності, хитрості людей, схожих на Лиса Микиту. У творах художньої літератури діють герої. Їх може бути більше або менше, але про одного - двох героїв розповідається докладніше. - Яка різниця між головними та другорядними героями твору?( Про головного героя говориться найбільше, усі інші допомагають розкрити риси його характеру.) Давайте заповнимо таблицю:
Фізхвилинка для очей (слайд) Бесіда-гра (на слайді табло з цифрами, учень називає цифру, з’являється питання і він дає відповідь) Над 8 питанням буде працювати 8-а клас самостійно у групі, поки ми з 5 класом розберемо інші питання. Завдання групи: 1 учень - розшифрувати речення, 2-записати на листочку, 3-знайти у тексті це речення, 4- зачитати його, 5-зробити висновок: про що свідчить цей уривок?
Підтвердження вашої відповіді на це питання ми розкриємо у грі. Робота в групі (8-а клас) Гра «Інтрига» (прочитайте слова в реченні з права на ліво) ьтсівилдеварпС огой алуб акат, кя анйачивз у вірівз: отх вуб йичжуд , йот йишпіл, а отх йишбалс, йот илокін ен варгив иварпс.
Це речення з уривку в якому розкривається життя звірів за царювання Лиса. Знайдіть у тексті даний уривок і зачитайте.
Та й справедливість його була така, як звичайно у звірів: хто був дужчий, той ліпший, а хто слабший, той ніколи не виграв справи. Жили собі звірі під новим царем зовсім так, як і без нього: хто що зловив або знайшов, той їв, а хто не зловив, той був голоден. Кого вбили стрільці, той мусив загинути, а хто втік, той Богу дякував, що жиє. Про що свідчить цей уривок? Підсумок учителя. Саме в цьому реченні автор розкриває нам головну думку казки — бажання вищого жити за рахунок нижчого. І. Франко навмисне називає правління свого героя „добрим", „справедливим",м'якосердним". Але це добро фальшиве, бо далі автор пише: „Хто був дужчий, той ліпший, а хто слабший, той ніколи не вигравав справи". Удавана добрість Лиса насправді є замаскованою байдужістю до підлеглих. Задовольнивши свої потреби, він не цікавився долею звірів. Огляд інсценівок. Відповідь на питання :які риси характеру Лиса Микити засуджуються в казці?- ми знайдемо в інсценівках, які підготували нам учні. І інсценівка (як Лис хвалиться перед товаришами) Лис Микита(в оточенні інших лисів). Я такий сміливий, вигадливий, кмітливий, нічого не боюся. І з полювання ніколи не повертався з порожніми руками. А що ви собі думаєте? Досі я ходив по селах, а завтра в білий день піду до міста й просто з торговиці курку вкраду! 1-й Лис. Просто серед білого дня ти підеш у місто, на базар? 2-й Лис. І курку там украдеш? 3-й Лис. Ет, іди, не говори дурниць! Лис Микита. Хто, я? Дурниці говорю? Ану, побачите! 1-й лис. Побачимо або й не побачимо! Там пси зграями по вулицях бігають, одразу лисячий дух почують. 2-й лис. Оце хіба б ти перекинувся на блоху, щоб тебе не побачили й не роздерли! 3-й лис. Ну й хвалько ж ти! Лис Микита. Отже вже завтра побачите, що я і на блоху не перекинусь і не роздеруть мене. Ну, я побіг! -- Яку рису характеру Лиса розкриває в цій інсценівці автор? (Хвастливість, гордовитість(зарозумілість)) ІІ інсценівка (як Лиса зустріли на лісовій галявині) (Звірі - вовк, ведмідь, кабан, олень, мавпа обережно підкрадаються до Лиса, який сидить на пеньку, потім зупиняються неподалік) Лис Микита. Любі мої! Не бійтеся мене! Приступіть ближче, я маю вам щось дуже важливе сказати. Ведмідь ( трохи наближаючись, боязко). А ти хто ж такий? Лис Микита. Приступіть ближче, я вам усе розповім. (Звірі трохи приступають до нього). Слухайте любі мої і тіштеся! Сьогодні вранці Святий Миколай виліпив мене з небесної глини —придивіться, яка вона блакитна! І, ожививши мене своїм духом, мовив: -- Остромисле! У звірячім царстві запанував нелад, несправедливий суд і неспокій. Іди на землю і будь звірячим царем, наводь лад, суди по правді і не допускай нікого кривдити моїх звірів! Усі (плещуть в долоні, радіють, стрибають)Ой, господи! Так це ти маєш бути нашим царем? Лис Микита. Так, дітоньки, так! Ведмідь. Побіжу принесу тобі діжечку меду! Вовк. А я заріжу тобі овечку та телятко! Кабан. Треба нарити картоплі, моркви та всякої городини й принести цареві. Мавпа. Хай Олень наламає гілок з дерева, і я буду проганяти ними комарів та мух, щоб не докучали нашому повелителеві. Усі. Слава, слава нашому мудрому Остромислові, найсправедливішому з царів! - Чи доречними є слова епіграфа уроку? - Як ви їх розумієте?(Слова ласкаві, а думки лукаві). - Яку рису характеру Лиса розкриває автор в цій інсценівці? (хитрість, корисливість, нечесність). ІІІ інсценівка(як закінчилося царювання) Мавпа Фрузя. Друзі звірі! Чи пам’ятаєте ви, який сьогодні день? Рівно рік тому до нас з’явився наш добрий і справедливий цар Остромисл! Треба це відсвяткувати! Давайте влаштуємо бенкет і великий концерт! Вовки, Ведмеді, Лисички! Збирайтеся до хору! Усі звірі (співають) Слава царю! Слава царю! Слава царю! Лис Микита. Ой, як гарно! Аж душа мліє! Який я щасливий! Дзяв-дзяв-дзяв!( Усі вражено замовкають) Ведмідь. Та це ж Лис! Мавпа. Ще й паскудною олійною фарбою розмальований!Тьху! Лисички. А ми собі думали, що він не знати хто такий! Ведмідь. Ах ти, брехуняко! Вовк. Хапай його, лови, тримай! (Звірі кидаються на Лиса). - Яку рису характеру Лиса розкриває автор в цій інсценівці? (необережність, переоцінив свої можливості, за що й постраждав). Вчитель. Діти , давайте спробуємо скласти іншу кінцівку казки, тобто з гарним кінцем. ( 1 варіант-Лис Микита визнав свої помилки, став кращим, перестав обманювати, хитрити і допомагати звірям. 2-варіант- живучі серед добрих звірів, бачачи тільки добро він і сам поступово почав перетворюватися на доброго звіра. Розказав правду і попросив пробачення) ІІІ. Заключна частина 1.Рефлексія - Чого вчить нас цей твір? - Проти яких людських вад спрямована ця казка? - Які риси характеру повинна мати людина?(чесність, справедливість, щирість, щедрість, товариськість, доброту, сміливість) 2.Домашнє завдання – зробити ілюстрації до казки. 3.Оцінювання учнів 4.Релаксація.
| |||||||||||
Переглядів: 7126 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0 | |