Середа, 18.10.2017, 01:17
Вітаю Вас, Гість
Головна » Статті » Досвід педагогів

І.Франко. Казка «Фарбований Лис».

Тема: І.Франко. Казка «Фарбований Лис». Образ Лиса, риси його характеру.

Мета:визначити тему та ідею казки,дати поняття про головні та другорядні персонажі;

сприяти розвитку навичок виразного читання казки, характеристики її героїв; артистичним здібностям учнів;

сприяти вихованню усвідомлення позитивного ставлення до доброго й красивого в житті й негативне до зла.

Тип уроку: формування і вдосконалення вмінь та навичок,

урок-інсценівка.

Епіграф уроку:Слова ласкаві, а думки лукаві.

Обладнання: ноутбуки, проектор, медіа дошка.

Теорія літератури: літературна казка, інтонація читання.

Хід уроку

І.Вступна частина

1.Організаційний момент

«Привітання»

2. Актуалізація опорних знань

1) Слово вчителя.(під супровід музики)

Казка-це наша люба приятелька, яка приходить до нас у дитинстві і не полишає уже дорослих. Вона супроводжує людину з найдавніших , найсивіших часів до нинішніх. Завдяки їй розвивається наша фантазія, зростає інтерес до книжки. Вона розважає, допомагає пізнати світ, кличе у мандри, велить бути сміливими й мудрими,вчить робити добро і зневажати зло.

2) Експрес-опитування

- Хто виступає героями казки?

- Яка казка вважається літературною?

- Чим відрізняється літературна від народної казки?

Літературна казка

Народна казка

Письмова форма викладу

Автор-письменник

Текст казки не змінюється

Усна форма викладу

Автор-народ

Текст казки змінюється

3.Мотивація навчальної діяльності

Зараз ми з вами потрапимо в чарівний світ казки, але для того щоб  нам було на уроці цікаво, ми з вами повинні добре виконати всі завдання:визначимо тему та ідею казки, будемо вчитися розрізняти головних і другорядних персонажів, виразно інсценувати улюблені уривки казки із дотриманням інтонації — розповідної, питальної, спонукальної, окличної, пояснювальної, яка б відбивала стан героя, авторське ставлення до нього, дамо характеристику головному герою, визначимо риси його характеру, розкриємо ваші артистичні здібності. І в кінці  уроку ми повинні з вами відповісти на питання :  Чого вчить нас цей твір? Проти яких людських вад спрямована ця казка?

ІІ. Основна частина

1.Повідомлення теми уроку

А щоб дізнатися сторінками якої казки ми продовжимо подорожувати, ви повинні розгадати головоломку.

Гра «Головоломка»

Рухаючись по нитці з права на ліво розгадайте назву казки.

      - А хто її написав?

- Хто такий І.Франко? (видатний український письменник)

Розгадайте тему та ідею казки «Фарбований Лис».

Гра «Уважне око»

Збери «намисто» зі складів і розгадай тему казки.

 

Тема — зображення історії хитрого Лиса, який постраждав через свій обман.

Робота з деформованим закодованим реченням

 Ідея казки:

За нумерацією слів розшифруйте речення.

Схожих

Засудження

Хитрості

Корисливості

На

Микиту

Людей

Лиса

Нечесності

зарозумілості

7

1

5

2

8

10

6

9

4

3

 

Ідея — засудження корисливості( який робить заради власної вигоди, прагне до наживи),зарозумілості( який поводить себе пихато, гордовито, занадто самовпевнено, вважаючи себе вищим і кращим за інших),  нечесності, хитрості людей, схожих на Лиса Микиту.

У творах художньої літератури діють герої. Їх може бути більше або менше, але про одного - двох героїв розповідається докладніше.

- Яка різниця між головними та другорядними героями твору?( Про головного героя говориться найбільше, усі інші допомагають розкрити риси його характеру.)

Давайте заповнимо таблицю:

Головні герої казки

Другорядні герої казки

Лис Микита

Вовк, Вовчиця, Ведмідь, Кабан, Олень, Мавпа Фрузя

 

Фізхвилинка для очей (слайд)

Бесіда-гра (на слайді табло з цифрами, учень називає цифру, з’являється питання і він дає відповідь) Над 8 питанням буде працювати 8-а клас самостійно у групі, поки ми з 5 класом розберемо інші питання. Завдання групи: 1 учень - розшифрувати речення, 2-записати на листочку, 3-знайти у тексті це речення, 4- зачитати його, 5-зробити висновок: про що свідчить цей уривок?

  1. Що пообіцяв Лис своїм товаришам?
  2. Хто виявив Лиса на вулиці міста?
  3. Де сховався Лис?
  4. Чому собаки не знайшли Лиса?
  5. Як Лис використав свій дивний голубий колір і страшний вигляд?
  6. Хто першим побачив у лісі страхітливого звіра?
  7. Хто видав Лиса?
  8. Чи справді Лис був добрим і справедливим царем? Над цим питанням буде працювати 8-а клас.

Підтвердження вашої відповіді на це питання ми розкриємо у грі.

Робота в групі (8-а клас)

Гра «Інтрига» (прочитайте слова в  реченні з права на ліво)

ьтсівилдеварпС  огой  алуб  акат,  кя  анйачивз  у вірівз: отх  вуб  йичжуд , йот  йишпіл, а отх  йишбалс, йот  илокін  ен  варгив  иварпс.

 

Це речення з уривку в якому розкривається життя звірів за царювання Лиса. Знайдіть у тексті даний уривок і зачитайте.

 

Та й справедливість його була така, як звичайно у звірів: хто був дужчий, той ліпший, а хто слабший, той ніколи не виграв справи.

Жили собі звірі під новим царем зовсім так, як і без нього: хто що зловив або знайшов, той їв, а хто не зловив, той був голоден. Кого вбили стрільці, той мусив загинути, а хто втік, той Богу дякував, що жиє.

Про що свідчить цей уривок?

Підсумок учителя.

 Саме в цьому реченні автор розкриває нам головну думку казки — бажання вищого жити за рахунок нижчого. І. Франко навмисне називає правління свого героя „добрим", „справедливим",м'якосердним". Але це добро фальшиве, бо далі автор пише: „Хто був дужчий, той ліпший, а хто слабший, той ніколи не вигравав справи". Удавана добрість Лиса насправді є замаскованою байдужістю до підлеглих. Задовольнивши свої потреби, він не цікавився долею звірів.

Огляд інсценівок.

Відповідь на питання :які риси характеру Лиса Микити засуджуються в казці?- ми знайдемо в інсценівках, які підготували нам учні.

І інсценівка (як Лис хвалиться перед товаришами)

Лис Микита(в оточенні інших лисів). Я такий сміливий, вигадливий, кмітливий, нічого не боюся. І з полювання ніколи не повертався з порожніми руками. А що ви собі думаєте? Досі я ходив по селах, а завтра в білий день піду до міста й просто з торговиці курку вкраду!

1-й Лис. Просто серед білого дня ти підеш у місто, на базар?

2-й Лис. І курку там украдеш?

3-й Лис. Ет, іди, не говори дурниць!

Лис Микита. Хто, я? Дурниці говорю? Ану, побачите!

1-й лис. Побачимо або й не побачимо! Там пси зграями по вулицях бігають, одразу лисячий дух почують.

2-й лис. Оце хіба б ти перекинувся на блоху, щоб тебе не побачили й не роздерли!

3-й лис. Ну й хвалько ж ти!

Лис Микита. Отже вже завтра побачите, що я і на блоху не перекинусь і не роздеруть мене. Ну, я побіг!

-- Яку рису характеру Лиса розкриває в цій інсценівці автор? (Хвастливість, гордовитість(зарозумілість))

ІІ інсценівка (як Лиса зустріли на лісовій галявині)

(Звірі - вовк, ведмідь, кабан, олень, мавпа обережно підкрадаються до Лиса, який сидить на пеньку, потім зупиняються неподалік)

Лис Микита. Любі мої! Не бійтеся мене! Приступіть ближче, я маю вам щось дуже важливе сказати.

Ведмідь ( трохи наближаючись, боязко). А ти хто ж такий?

Лис Микита. Приступіть ближче, я вам усе розповім. (Звірі трохи приступають до нього). Слухайте любі мої і тіштеся! Сьогодні вранці Святий Миколай виліпив мене з небесної глини —придивіться, яка вона блакитна! І, ожививши мене своїм духом, мовив:

-- Остромисле! У звірячім царстві запанував нелад, несправедливий суд і неспокій. Іди на землю і будь звірячим царем, наводь лад, суди по правді і не допускай нікого кривдити моїх звірів!

Усі (плещуть в долоні, радіють, стрибають)Ой, господи! Так це ти маєш бути нашим царем?

Лис Микита. Так, дітоньки, так!

Ведмідь. Побіжу принесу тобі діжечку меду!

Вовк. А я заріжу тобі овечку та телятко!

Кабан. Треба нарити картоплі, моркви та всякої городини й принести цареві.

Мавпа. Хай Олень наламає гілок з дерева, і я буду проганяти ними комарів та мух, щоб не докучали нашому повелителеві.

Усі. Слава, слава нашому мудрому Остромислові, найсправедливішому з царів!

- Чи доречними є слова епіграфа уроку?

- Як ви їх розумієте?(Слова ласкаві, а думки лукаві).

- Яку рису характеру Лиса розкриває автор в цій інсценівці? (хитрість, корисливість, нечесність).

ІІІ інсценівка(як закінчилося царювання)

Мавпа Фрузя. Друзі звірі! Чи пам’ятаєте ви, який сьогодні день? Рівно рік тому до нас з’явився наш добрий і справедливий цар Остромисл! Треба це відсвяткувати! Давайте влаштуємо бенкет і великий концерт! Вовки, Ведмеді, Лисички! Збирайтеся до хору!

Усі звірі (співають) Слава царю! Слава царю! Слава царю!

Лис Микита. Ой, як гарно! Аж душа мліє! Який я щасливий! Дзяв-дзяв-дзяв!( Усі вражено замовкають)

Ведмідь. Та це ж Лис!

Мавпа. Ще й паскудною олійною фарбою розмальований!Тьху!

Лисички. А ми собі думали, що він не знати хто такий!

Ведмідь. Ах ти, брехуняко!

Вовк. Хапай його, лови, тримай!

(Звірі кидаються на Лиса).

- Яку рису характеру Лиса розкриває автор в цій інсценівці? (необережність, переоцінив свої можливості, за що й постраждав).

Вчитель. Діти , давайте спробуємо скласти іншу кінцівку казки, тобто з гарним кінцем. ( 1 варіант-Лис Микита визнав свої помилки, став кращим, перестав обманювати, хитрити і допомагати звірям. 2-варіант- живучі серед добрих звірів, бачачи тільки добро він і сам поступово почав перетворюватися на доброго звіра. Розказав правду і попросив пробачення)

ІІІ. Заключна частина

1.Рефлексія

- Чого вчить нас цей твір?

-  Проти яких людських вад спрямована ця казка?

- Які риси характеру повинна мати людина?(чесність, справедливість, щирість, щедрість, товариськість, доброту, сміливість)

2.Домашнє завдання – зробити ілюстрації до казки.

3.Оцінювання учнів

4.Релаксація.

 

Категорія: Досвід педагогів | Додав: komlyk (02.03.2015)
Переглядів: 1138 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]